8 tips voor een goede nachtrust

Gemiddeld heeft een volwassene 7 tot 9 uur slaap per nacht nodig, maar dit gaat niet bij iedereen even makkelijk. Sommige mensen hebben moeite om in slaap te komen of slapen over het algemeen moeilijk. Echter is het belangrijk dat men aan het aantal benodigde slaapuren komt om de volgende dag weer fris en fruitig wakker te worden. Wellsana geeft u een aantal tips voor een goede nachtrust.
 

  1. Sport overdag, rust ’s avonds uit. Na het sporten zijn uw spieren vermoeid, maar heeft u wel veel energie en een hoge lichaamstemperatuur waardoor u moeilijk in slaap komt.

  2. Vermijd het eten van (zware) maaltijden voor het slapengaan. Eet als u trek heeft iets lichts zoals crackers.

  3. Drink ook geen cafeïne- of alcoholhoudende producten voor het slapengaan. Door alcohol valt u sneller in slaap, maar slaapt u weliswaar wel onrustiger. Cafeïne zorgt ervoor dat u moeilijker in slaap valt.

  4. De slaapkamer is om te slapen en tot rust te komen. Alle elektrische apparaten zoals een televisie, mobiele telefoon, digitale wekkers, computers geven kortgolvig blauw licht dat dezelfde werking heeft als zonlicht. Dit vertelt uw lichaam eigenlijk om op te staan in plaats van te gaan slapen.

  5. Kies voor passende slaapkleding. Goede slaapkleding hoort niet te knellen, is ademend en voelt comfortabel aan. Ontdek daarom zelf wat voor soort slaapkleding en materiaal het beste bij u past.

  6. Investeer in een goed matras, dekbed, kussen en beddengoed. Voor een matras geldt een levensduur van maximaal 10 jaar. Daarnaast hebben sommige mensen liever een hardere kussen en anderen een zachte kussen. Ook hier moet u er zelf achter komen wat u het prettigst vindt. Lees hier hoe u een goed matras kiest.

  7. Zorg voor de juiste kamertemperatuur. De ideale temperatuur ligt bij 18 graden. Bovendien is goede ventilatie ook belangrijk. Wanneer u de slaapkamer niet genoeg ventileert wordt u vaak muf, moe en met hoofdpijn wakker.

  8. Slaap op vaste tijden. Het wordt aangeraden om rond 22:00 te gaan slapen. Wanneer u dit ritme aanhoudt, leert u uw lichaam eigenlijk dat het tijd is om te gaan slapen.

 
Wij hopen dat u voortaan heerlijk kunt slapen en de volgende dag weer boordevol energie kunt beginnen dankzij deze tips. Neem ook eens een kijkje bij de categorie ‘Gezond slapen’ in de webshop van Wellsana. Hier vindt u een ruim assortiment producten die u aan een goede nachtrust helpen.