Tips voor een perfect voedingspatroon

Bij een vitalere gezondheid speelt gezond eten een belangrijke rol. Maar wat is de perfecte voedingspatroon om echt gezond te eten? Vandaag duiken wij hier dieper op in en geven wij u een aantal tips.  
 
Goede voeding is de basis voor een gezondere levensstijl. Uw lichaam heeft veel baat bij goede voeding want dat zorgt ervoor dat u genoeg energie en voedingstoffen voor uw lichaam binnenkrijgt. Een balans vinden tussen eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines, mineralen, vezels en voldoende vocht is hierbij enorm belangrijk.
 
Een aantal tips vindt u hieronder:

1. Kook zelf! Zorg ervoor dat u zelf uw maaltijd klaarmaakt. Doordat u zelf kookt kunt u zelf bepalen met welke producten u gaat werken. Hierdoor kunt u alle ongezonde voedsel uit uw dagelijkse voedingspatroon halen.

2. Eet met mate. Wanneer u bijvoorbeeld nootjes als tussendoortje wilt eten kunt u beter een handje met nootjes leegeten in plaats van de zak pakken.

3. Eet genoeg fruit en groenten. Naast dat het eten van groenten en fruit erg lekker en gezond is zitten er weinig calorieën in. Eet twee stuks groenten of fruit per dag. Want het eten hiervan verkleint het risico op bepaalde vormen van kanker en op hart- en vaatziekten. Hoe kleurrijker de groenten of fruit hoe smaakvoller.

4. Eet volkorenproducten. Volkoren producten zorgen voor een beter verzadigd gevoel na het eten. Ook zijn ze rijk aan koolhydraten, vitamines en voedingsvezel.

5. Let op het soort vet dat u eet. Kies voor onverzadigd vet. Kies producten zoals vis, ongezouten noten, zachte margarine, vloeibare bak- en braadproducten. Vermijd juist producten met verzadigd vet. Let hierop als u boodschappen gaat doen!

6. Eet heel veel vezels. Vezels vermindert het risico op hart- en vaatziekten, regelmatige en gezonde stoelgang en helpt het zelfs om gewicht te verliezen. Vezels zorgen ervoor dat u langer een vol gevoel behoud waardoor men uiteindelijk minder gaat eten. Daarnaast nemen vezels ook het vet mee wat je net gegeten hebt.

7. Eet genoeg eiwitten. Eiwitten heeft iedereen nodig als basis voor de energie en ter ondersteuning van heel veel lichaamsprocessen. Het verschilt per persoon hoeveel eiwitten u nodig heeft. Volwassenen hebben minstens 0,8 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.