Hardlopen kan iedereen

Gezonder leven is een trend van vandaag. Daarbij hoort natuurlijk ook voldoende lichaamsbeweging. Om optimaal af te vallen is het aanpassen van je voedsel niet voldoende. 
De sportschool is niet voor iedereen weg gelegd en hardlopen is voor sommigen ook te hoog gegrepen. Hoe kan je jezelf toch naar een dusdanig niveau tillen om hard te lopen?
 
Babystapjes
Direct met een marathon is natuurlijk nooit raadzaam maar het direct beginnen met hardlopen op zichzelf is ook niet aan te raden wanneer je dit nooit hebt gedaan. Fysiek maar ook mentaal is het belangrijk om eerst te wennen aan lichaamsbeweging. Wanneer je geen affiniteit hebt met hardlopen is het daarom aan te raden om te beginnen met wandelen. Het geheim van een toename in energie en het verbeteren van je conditie is om continu te blijven verbeteren.
 
Stap voor stap
Continu verbeteren klinkt zwaar en uitputtend wanneer het lichaamsbeweging betreft maar schrik niet, dit kan geheel op je eigen tempo. Belangrijk is om je progressie te meten. Dit kan bijvoorbeeld door het meten van de gelopen afstand of nog beter, het hanteren van een vaste afstand en het bijhouden van de tijd. Probeer elke keer je eigen persoonlijke grens op te zoeken en houd je vooruitgang bij. Probeer wekelijks je score te verbeteren door bijvoorbeeld een extra kilometer te lopen of 20 seconde sneller over je ronde te doen. Vooral de laatstgenoemde methode is goed als je van plan bent om
uiteindelijk hard te lopen. Hardlopen zal het fit worden vervolgens weer enorm stimuleren en ook zul je dagelijks gegarandeerd meer energie hebben!